BiH

NSRS: Poslanici prihvatili zaduženje za izgradnju autoputa Doboj-Banjaluka

Off 86
Usvajanjem odluke o prihvatanju zaduženja Republike Srpske (RS) u iznosu od 47 miliona eura prema Evropskoj investicionoj banci (EIB) za dodatno finansiranje po projektu izgradnje autoputa Doboj-Banjaluka, po hitnom postupku, završen je drugi dio 23. redovne sjednice Narodne skupštine. Nastavak je zakazan za 20. februar.

Opozicija nije podržala ovaj kredit, jer tvrde da je Vlada na ratifikaciju u Vijeće ministara BiH dostavila podatke prema kojima će autoput koštati oko 600 miliona eura, dok je u dokumentima dostavljenim parlamentu RS-a navedeno da će, sa dodatnim zaduženjem od 47 miliona eura, iznositi ukupno 402 miliona eura, što je povećanje od 15 posto u odnosu na prvobitno ugovorenu cijenu.

Pomoćnica ministra saobraćaja i veza RS-a Nataša Kostić je odgovorila na prozivke opozicionara, navodeći da je kreditno zaduženje RS-a kod EBRD-a za izgradnju prve dionice autoputa 185 miliona eura, dok se kod EIB-a zadužila za 160 miliona eura, s tim da se sada dodatno zadužuje za 47 miliona eura, te još 10 miliona od EBRD-a.

Kostić je navela da je dosad za izgradnje autoputa povučeno 402 miliona eura, te priznala i da je RS vlastita sredstva uložila za eksproprijaciju i ostalu pripremu tehničke dokumentacije, građevinskih dozvola i drugo.

Usvojen je i Zakon o prestanku važenja Zakona o naknadama za korištenje prirodnih resursa u svrhu proizvodnje električne energije – po hitnom postupku.

Sjednica Skupštine RS-a je nakon glasanja prekinuta, a biće nastavljena 20. februara razmatranjem Prijedloga odluke o prihvatanju zaduženja RS-a prema Svjetskoj banci po Projektu restruktuisanja Željeznica RS-a – po hitnom postupku. Prijedlogom odluke predviđeno je zaduženje od 51,3 miliona eura.

Opozicija protiv kredita za “Željeznice RS”

Poslanik PDP-a Branislav Borenović upozorio je da se ovim zaduženjem nagrađuju “loši direktori”, rekavši da su u PDP-u protiv takvog zaduženja, koje predstavlja “samo zavlačenje ruku u džepove građana”.

“Kredit vraćaju svi građani RS, a s kamatama to će na kraju biti iznos od 140 miliona KM. Ovo nisu reforme”, ukazao je Borenović ističući da se odlukom o kreditu plaćaju gubici i loše poslovanje pojedinaca.

Naveo je i da će značajan dio sredstava tog kredita biti izdvojen za konsultante i informacioni sistem, a ne za razvoj tog preduzeća.

Poslanik SNSD-a u Narodnoj skupštini Republike Srpske Igor Žunić rekao je tokom rasprave da opozicija pogrešno tumači dokumente o zaduženju i da je restrukturisanje “Željeznica Republike Srpske” neminovnost.

“U proces restrukturisanja maksimalno mora biti uključen nadležni sindikat. Neće biti velikog otpuštanja radnika u ’Željeznicama’, već će većina zaposlenih ostvariti uslove za penziju ili prekinuti radni odnos uz otpremnine”, rekao je Žunić.

On je rekao kako osuđuje  zapošljavanje po partijskoj liniji.

Poslanik SRS Srpske u Narodnoj skupštini Milanko Mihajilica tvrdi da su “Željeznice Republike Srpske” 2005. godine pozitivno poslovale, dok sada posluju sa gubicima koji su veći od 250 miliona KM.

“Neko je odgovoran za ovakvu situaciju, što bi moralo biti utvrđeno. Sličnu situaciju imamo i u ostalim javnim preduzećima, a najbolji primjer su Robne rezerve koje su propale”, rekao je Mihajilica, koji smatra da zaduženjima neće biti riješen problem u preduzećima.

Poslanik NDP-a u Narodnoj skupštini Republike Srpske Dragan Čavić smatra da su “Željeznice RS” propalo preduzeće koje je već ispunilo uslove za stečaj, jer je kumulativni gubitak prešao vrijednost iznosa kapitala.

“Od 2005. do 2017. godine rast troškova za bruto plate bio je 82,4 posto, dok je rast prihoda bio 25 posto. Problem je što `Željeznicama` nedostaju vlastiti prihodi, a ukupan gubitak od 2005. do 2016. godine je 255,7 miliona KM”, tvrdi Čavić i dodaje da je restrukturisanjem planirano otpuštanje više od 1.000 radnika “Željeznica”.

Šef Kluba poslanika DNS-a Spomenka Stevanović navela je da oni koji ne upravljaju dobro javnim preduzećima moraju biti smijenjeni, a ukoliko čine kriminalne radnje – procesuirani.

Restrukturisanjem “Željeznica RS”  biće smanjen i broj radnika

Ministar saobraćaja i veza Neđo Trninić istakao je, obrazlažući ovaj prijedlog , da je cilj projekta unapređenje operativne efikasnosti i finansijske održivosti “Željeznica RS”.

“Svrha vlasničkog restrukturisanja je i obezbjeđenje stopostotnog vlasništva tog entiteta nad akcijskim kapitalom `Željeznica`, s obzirom na to da je i u prethodnom periodu RS bila jedini vlasnik koji je posredstvom subvencija pomagao poslovanje preduzeća, što se očekuje u budućem periodu, a na ulaganja manjinskih akcionara ne može se računati”, rekao je Trninić.

Prema njegovim riječima, organizaciono restrukturisanje biće provedeno smanjenjem broja zaposlenih, razdvajanjem poslova infrastrukture na računovodstveno i upravljački potpuno odvojene organizacione cjeline, te formiranjem profitnih centara od pojedinih organizacionih dijelova preduzeća.

Trninić je naglasio da je planirano da broj zaposlenih bude smanjen za 1.000 radnika, i to 500 do kraja ove godine i preostalih 500 do okončanja procesa restrukturisanja.

“Svrha organizacionog restrukturisanja je postizanje optimalne organizacione strukture složenog sistema kao što su `Željeznice`, te optimalne strukture i broja zaposlenih. Nastoji se broj zaposlenih svesti na optimalan nivo, koji je potreban za funkcionisanje ovog sistema, uzimajući u obzir i modernizaciju i informatizaciju, kojima bi se smanjila potreba za brojem izvršilaca na određenim radnim mjestima”, dodao je Trninić.

On je dodao da se smanjenjem broja zaposlenih nastoji postići i optimalna struktura zaposlenih u vezi sa kvalifikacijom i starosnom strukturom, smanjenje troškova bruto zarada i naknada zarada na godišnjem nivou, te postizanje višeg nivoa produktivnosti radne snage.

Na dnevnom redu zasjedanja je, takođe po hitnom postupku, i prijedlog odluke o iznosu garancija koje RS može izdati u ovoj godini.

Poslanici su u jučerašnjem dijelu sjednice razmotrili Prijedlog zakona o prestanku važenja Zakona o naknadama za korištenje prirodnih resursa u svrhu proizvodnje električne energije, kao i prijedlog odluke o zaduženju Republike Srpske kod Evropske banke za obnovu i razvoj od 47 miliona eura za dovršetak radova na auto-putu Banjaluka-Doboj.

O apsolviranim tačkama dnevnog reda nastavka 23. redove sjednice entitetskog parlamenta, čiji je prvi dio okončan 8. februara, poslanici će se izjasniti danas.

Related Posts